onsdag 14 maj 2008

APROPÅ

Apropå mardrömmar så ska jag berätta en söt anekdot om min mamma när hon var precis nyinflyttad till Sverige.

Min farmor hade bakat drömmar som hon ville att mamma skulle smaka på. Min mamma tyckte att dom var sjukt goda. Så en dag var hon jättesugen på just dom kakorna, men visste inte hur man gjorde dom. Hon gick till närmaste bageri och tänkte att hon skulle köpa dom där. Men helt plötsligt hade hon glömt vad dom hette men hon chansade.

Mami: "Hej. Jag skulle vilja ha lite mardrömmar tack."
Konditorn: "Öööh. Mardrömmar? Nej sånna har vi inte här.."
Mami: "Joo dom där goda kakorna. Som smälter i munnen" (gör säkert en min här som visar hur något smälter i munnen och smackar med tungan).
Konditorn: Du menar drömmar?
Mami: JAAA! drömmar!


För övrigt heter purjolök porr på polska men det är en annan historia som vi tar vid ett annat tillfälle.

2 kommentarer:

j sa...

vad gulligt :) ska bli spännande att höra om purjolöken också.

Madeleine sa...

hihi ja. jag kan berätta det här. det var min mammas polska väninna som skulle köpa purjolök i affären. men hon glömde bort vad purjolök heter på svenska så hon försöker hitta ordet och tänker att det kanske heter likadant som det gör på polska.
"Jag vill köpa porr tack" säger hon då. I en grönsakshandel. Fatta komiskt!
Efter mycket om och men så fick hon sin purjo. Och en rejäl rodnad på kinderna.